«Πονάει κεφάλι, κόψει κεφάλι» είναι η λύση που δίνει το υπουργείο Υποδομών και ο ΟΑΣΑ στα επανειλημμένα κρούσματα δολιοφθοράς κατά οχημάτων και σταθμών των αστικών συγκοινωνιών.
Το τελευταίο περιστατικό εμπρησμού οχήματος τρόλεϊ κοντά στο Πολυτεχνείο ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Αποτέλεσμα ήταν ο ΟΑΣΑ να προχωρήσει σε διακοπή ορισμένων δρομολογίων για συγκεκριμένες ημέρες και ώρες, αφήνοντας όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασης του μέτρου.
Συγκεκριμένα ο ΟΑΣΑ, προκειμένου να προστατέψει τα οχήματά του και κυρίως το επιβατικό κοινό, αποφάσισε να διακόψει κάθε Παρασκευή και Σάββατο βράδυ από τις 9 μ.μ. έως και τη λήξη των δρομολογίων την κυκλοφορία των οχημάτων έξω από την πύλη του Πολυτεχνείου.
Λεωφορεία και τρόλεϊ θα παρακάμπτουν την οδό Πατησίων μεταξύ των οδών Ιουλιανού και Χαλκοκονδύλη ακολουθώντας εναλλακτικές διαδρομές.
Οι γραμμές τρόλεϊ που επηρεάζονται από την τροποποίηση είναι οι 2, 3, 4, 5, 6, 11 και 15 όπως επίσης και οι λεωφορειακές γραμμές 022, 054, 224, 500, 622, 608, 035, Α8, Β12, Γ12 και Α7.
Διατηρώντας μια επιφύλαξη, καθώς εξακολουθεί να αναμένει νεότερες οδηγίες από την ΕΛ.ΑΣ., ο ΟΑΣΑ σημειώνει ότι δεν αποκλείεται η παράκαμψη του Πολυτεχνείου να επεκταθεί και σε άλλες ημέρες της εβδομάδας ή και ώρες.
Η τροποποίηση είναι προσωρινή, επισήμως τουλάχιστον, ωστόσο εάν δεν βρεθεί τρόπος αστυνόμευσης της περιοχής, δεν φαίνεται να αποσύρεται το μέτρο.
Οι επιθέσεις κατά εργαζομένων στις συγκοινωνίες, κατά οχημάτων και οι βανδαλισμοί εξοπλισμού, όπως στα ακυρωτικά μηχανήματα στους σταθμούς μετρό, έχουν λάβει διαστάσεις επιδημίας, ενώ η ικανότητα αντίδρασης του κρατικού μηχανισμού έχει αποδειχθεί περιορισμένη. Αποκορύφωμα ήταν η δημοσιοποίηση των ονομάτων των ελεγκτών του μετρό σε ιστοσελίδα, με παράλληλα προτροπή άσκησης βίας εναντίον τους, η οποία όμως στην πράξη δεν οδήγησε στην παραμικρή ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας στους σταθμούς. Το μόνο μέτρο που ελήφθη ήταν οι περιπολίες των αστυνομικών της ομάδας ΔΙΑΣ στις εξόδους και εισόδους των σταθμών του μετρό, οι οποίοι όμως δεν έχουν τη δυνατότητα παρέμβασης εντός των σταθμών.
Την ίδια στιγμή εξακολουθούν να υπάρχουν «γκρίζες ζώνες» μεταξύ των δρομολογίων λεωφορείων των ΟΣΥ. Η εταιρεία αδυνατεί να προβεί σε οποιαδήποτε αποτελεσματική κίνηση και την κατάσταση έχουν πάρει στα χέρια τους οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Η αστυνομία δεν είναι σε θέση να διαθέσει περιπολικά τα οποία θα συνοδεύουν τα λεωφορεία καθ’ όλη τη διάρκεια των επικίνδυνων διαδρομών κι έτσι οι οδηγοί αποφασίζουν να διακόψουν τα δρομολόγια το βράδυ.
Το φαινόμενο επιθέσεων κατά λεωφορείων είναι καθημερινό και δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος καταπολέμησής τους, εξηγούν στην «Κ» εργαζόμενοι των ΟΣΥ. Επιθέσεις με πέτρες, ρίψεις μολότοφ, εκφοβισμός επιβατών, παρενοχλήσεις γυναικών, ακόμη και χρήση ναρκωτικών μέσα στα λεωφορεία είναι μερικά από τα περιστατικά με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι εργαζόμενοι και επιβάτες.
Στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι επιθέσεις σημειώνονται στα δρομολόγια που εκτελούνται σε περιοχές όπως είναι η Ελευσίνα, το Ανω Πέραμα, το Μενίδι, η Ζοφριά, τα Ανω Λιόσια και ο Ασπρόπυργος.
Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η λεωφορειακή γραμμή 805 στον Ασπρόπυργο η οποία λόγω των συστηματικών επιθέσεων σταματά την εκτέλεση δρομολογίων νωρίτερα και πριν διανύσει το σύνολο της προγραμματισμένης διαδρομής για λόγους ασφαλείας. Το χειμώνα σταματούν νωρίτερα τα δρομολόγια γιατί σκοτεινιάζει νωρίτερα, αλλά το καλοκαίρι η διακοπή μετατίθεται. Σε περιόδους που διαπιστώνεται ηρεμία, οι οδηγοί δρομολογούν και πάλι κανονικά τα λεωφορεία. Πριν από περίπου τρία χρόνια είχε ζητηθεί η συνδρομή της αστυνομίας εξαιτίας των αλλεπάλληλων επιθέσεων που δέχθηκε η γραμμή 805, με αποτέλεσμα για ένα διάστημα τα δρομολόγια να πραγματοποιούνται με τη συνοδεία περιπολικού, τακτική η οποία όμως δεν μπορεί να εφαρμοστεί για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Οπως εξηγούν οι οδηγοί, πρωταγωνιστές των επιθέσεων συνήθως είναι είτε ομάδες Ρομά ή ομάδες – συμμορίες ανηλίκων.
Στις πιο υποβαθμισμένες περιοχές η επίθεση κατά των λεωφορείων μεταφράζεται σε αντιδραστικότητα κατά της εξουσίας.
Πηγή: kathimerini.gr